Kisah Amsyar Huzaifah si baby tak cukup bulan....

As salam semua...
Setelah hampir 2 bulan blog vitamin3H ini terbiar dan terasing...akhirnya dengan jasa baik dan budi pekerti yang mulia rakan saya dan suaminya..dapat juge saya meng'update' si vitamin3H ni...thanks Mr and Mrs HM.

Kalau baca tajuk je...mesti dh dpt tangkap nk cite psl ape kan?Semestinya Mealshake pojaan hatiku.... Heheee....

Ok..serius pulak...7 tahun lepas saya dikurniakan anak lelaki.Namun lahir tak cukup bulan.Baru masuk 30 minggu...so lebih kurag 8 bln...duedate bln 12..mmg saspen sgt sbb bleeding..byk sgt..So,hubby bwk hospital n dr confirmed dh buka jln 2 cm...Saya sgt risau sbb takut apa2 terjadi pada baby nanti. Lagi merisaukan bila doktor kate Hospital Alor Gajah x terima kes bayi lahir x cukup bulan. Akhirnya saya di bawa naik ambulan ke Hospital Melaka.


Setibanya di sana, macam biasa dr scan tgk keadaan baby cmne. Dr bgtau saya yg saya kene pasrah dan bersedia dgn keadaan baby yg kemungkinan bilakahir dgn keadaan yg x normal sbb paru2 dan jantung dia masih lemah dan tak kuat lagi. Baby pon akan diletakkan dln incubator. Saya sgt sedih namun  terima seadanya dan x putus2 berdoa moga Allah selamatkan saya dan baby.



Setelah bertarung nyawa...akhirnya tepat pada jam 8.00 pagi 29 Ramadhan sedang umat Islam sibuk membuat persiapan Aidilfitri..lahirlah Amsyar Huzaifah ke dunia. Dgn penuh tanda tanya, saya melihat Amsyar buat kali pertamanya dalam keadaan sihat walafiat. Paling ajaib,dr kate baby sihat macam dh cukup bulan, baby mormal dgn berat 2.7 kg. Alhamdulillah...syukur padaMu Ya Allah..Kau kabulkan doaku. Amsyar lahir dgn sihat walafiat tanpa cacat celanya.

*** 5 TAHUN KEMUDIAN***

Amsyar dibesarkan dengan penuh kasih sayang. Perkembangan seperti biasa kanak2 yang normal. Tapi dia lambat sikit. Lambat dari segi pertuturan, tingkahlaku dan juga persediaan iq dia. Risau dengan keadan dia. Saya pon bawa jumpa dr...tp dr kata dia normal je.Fuhhh..lega...fikir positif. Mungkin dia lmbt sikit.

Setelah berumur 6 tahun, barulah Amsyar dapat membaca. Itupon sikit2.Tak macam budak biasa. Mulai tahu itulah saya mula berjinak2 dgn Shaklee yang diperkenalkan oleh Mrs HM. Dari tahun itulah saya mula bagi anak2 minum Mealshake. Amsyar memang suka minum susu. Ape lagi minum susu soya tu.Perisa vanilla pulak tu. Saya bagi anak2 minum secara terancang.

Hari demi hari...minggu demi minggu..bulan demi bulan. Akhirnya Amsyar bersekolah di tahun 1. Saya dan suami selalu observe perkembangannya dan selalu beri special treatment as he is a premature baby. Alhamdulillah..dia dah pandai membaca sepatah demi sepatah perkataan dgn baik dan lancar walaupun tersekat2. Dengan kepercayaan yang tinggi pada kekuasaanNya, dengan aura positif dalam diri saya dan suami dan dengan kebaikan Mealshake.Amsyar telah berjaya mendapat markah yang tinggi dlm PKSR 1 walaupun mendapat nombor 19/22 di dalam kelasnya. Kami bangga dengan prestasinya yang sgt memberangsangkan dan yakin dia bole lebih baik dari itu.

Sekarang..saya dan suami tak perlu risau dengannya lagi. Mealshake sgt2 membantu dia dlm memperkembangkan minda dan fizikalnya. Saya percaya dan yakin kawan2 yang pernah mencuba Mealshake juga ada  jawapan yang sama malahan ada yang lebih baik.

**Banyak lagi mengenai si budak Amsyar ni, nanti kita sambung lagi ekk**

As Salam semua.....

   Inilah Amsyar Huzaifah.....



 

No comments:

Post a Comment