Merawat Astma TANPA Nebuliser

Saya dah dengar banayak kali kes anak-anak buah,anak sedara mara malah ibu sendiri yang kene 'sedut gas' sebab astma ataupun semput. Apa yang menyebabkan astma? Ada yang kata sebab genetik pun ada. Tapi faktor yang paling utama kepada astma adalah persekitaran pesakit itu sendiri.


Sebelum itu mari kita tengok bagaiman astma ni boleh terjadi dan kenapa sesak nafas bila astma ni ye?
Astma adalah penyakit yang memberi kesan kepada saluran pernafasan yang membawa masuk dan keluar udara dari paru-paru. Individu yang selalu jadi macam ni, doktor kenali sebagai pesakit astma. Ini adalah merakan tanda-tanda seseorang itu mempuntai astma:-

APAKAH TANDA-TANDA ASTHMA?
1."Wheezing" - bunyi seperti orang bersiul sewaktu melepaskan nafas
2. Batuk yang berlendir
3. Berasa tidak cukup oksigen untuk bernafas
4. Dada berasa ketat
5. Tidak mampu bercakap dengan lancar
6. Berasa letih dan kekurangan tenaga
7. Berasa susah nafas semasa bersenam atau aktif bermain.


Cuba anda tengok gambar di atas...perbezaan saluran pernafasan orang sihat atau normal dan oarng yang mempunyai astma. Berbeza kan? dinding saluran pernafasan astma bengkk ataupun menjadi radang, macam allergik juga. Bengkak dan radang inilah yang menyebabkan saluran pernafasan sangat sensitif. Apabila saluran pernafasan menjadi sempit, semakin kurang udara yang boleh melalui saluran pernafasan dan akhirnya boleh menjadi sesak nafas , batuk dan susah untuk bernyawa. Selalunya serangan astma ini terjadi ketika waktu malam atau pagi hari sebab keadaan yang sejuk.

APAKAH PUNCA-PUNCA PENYEBAB ASTHMA?

1- Asap rokok dan asap bakaran sampah.
2- Bulu haiwan peliharaan sperti arnab, anjing dan kucing.
3-Lipas dan tahi lipas.
4- Habuk yang terkumpul pada permaidani, katil dan bantal.
5-Asap kereta.
6- Bau minyak wangi dan bau sabun pembersih yang kuat.
7-Debunga dari pokok, bunga dan rumput.
8- Cuaca sejuk yang melampau.

CARA MERAWAT ASTHMA TANPA NEBULIZER

JANGAN RISAU!! SHAKLEE ada menyediakan Set Asthma untuk kanak-kanak mahuun dewasa ayng menghadapi masalah ASTHMA ini. InsyaAllah jika anda konsisten menggunakan set ini, anda boleh mengucapkan SELAMAT TINGGAL kepada nebulizer.

OMEGAGUARD


Omegaguard bukan sahaja mengurangkan asthma tetapi bertindak sebagai multivitamin untuk anak-anak dan cepat meredakan demam selesema. Omegaguard mempunyai minyak ikan yang mempunyai Omega 3 dan Omega 6 yang membantu mengurangkan radang.

MEALSHAKE


 MEALSHAKES merupakan salah satu vitamin kegemaran anak-anak saya. Ia mempunyai 24 jenis vitamin mineral dan zat perlu. Ia juga merupakan vitamin anti oksidan yang berfungsi membunuh radikal bebas yang juga   boleh menyebabkan allergik. Selain dari asthma, mealshakes juga banyak kepentingan dalam membaiki kesihatan kita dan anak-anak. 

Jika anda ingin membeli sendiri dengan menggunakan kad debit atau kad kredit, anda boleh terus menekan gambar di bawah ini tau.


https://www.shaklee2u.com.my/mbst_en/widget.php


 JOM BELI!!

PM/WHATSAPP/SMS :- 0136744646
LIKEPAGE : VITAMIN3H
FB :NORAZILA AZAR
WEBSITE : eaterwisemama.blogspot.com



No comments:

Post a Comment